Ons advies op het basisdossier Ondernemingsraad 2024

Hierbij kunnen jullie nalezen hoe wij als fractie ons advies formuleerden naar aanleiding van de jaarlijkse informatie van de directie op de Ondernemingsraad.

Ons bedrijf is een unieke speler en biedt unieke invalshoeken, aanpakken & kansen omwille van onze verankering in een Groep die actief is in 64 landen.

Als vakbond willen ACV Puls en CNE benadrukken dat deze rijkdom ontstaat omwille van de unieke inzet, elke dag opnieuw, van onze bijna 12.000 medewerkers. En dankzij de loyauteit van die medewerkers én van onze klanten.

Na een korte, voor velen te korte periode, van enige stabiliteit, is ook 2023 een periode van aanhoudende veranderingen gebleken. In een wereld van verandering is het voor onze collega’s niet evident om dynamisch om te gaan met die veranderingen en toch trouw te blijven aan het gekende recept van inzet en kwaliteit.

Voor de kantoren denken we onder meer aan de introductie van Agile werken en de integratie van Bpost Bank. Daarnaast baart de verdere afbouw van het statutaire net vele collega’s zorgen. We zien grote regio’s waar, omwille van doorgedreven verzelfstandiging van kantoren (ook buiten het afgesproken kader), statutaire tewerkstelling met steeds grotere verplaatsingen gepaard gaat. We herinneren bij deze aan onze verzuchting van ettelijke maanden geleden om hierover op korte termijn in overleg te gaan.

In de centrale entiteiten stijgt het onbehagen omwille van de schijnbaar eindeloze reeks van herstructureringen. Herschikking van het team, aanpassing van de aansturende hiërarchie, verlies van functie en de zoektocht naar een nieuwe job of zelfs maar de herbevestiging krijgen in de huidige functie: die onzekerheid weegt zwaar. In deze betreuren we bovendien de vele projecten van mutualisatie & nearshoring. Hoewel ongetwijfeld passend in de logica van een grote Groep, vrezen we de impact op het behoud van kennis en kunde binnen de bank. We zijn er namelijk van overtuigd: wat we zelf doen, doen we beter…. En dat mag iets meer kosten. Vermeende besparingen blijken achteraf vaak te duur betaald omwille van externe inefficiëntie. De integratie van de medewerkers van Bpost Bank is in deze wél een positief verhaal.

Allen samen hebben we te lijden onder haperde IT-systemen. Veel stappen zijn gezet, maar nieuwe problemen blijven opduiken. Tot frustratie van velen.

Wie daarbij nog geconfronteerd wordt met tekorten in de bezetting, raakt de pedalen kwijt. Hoewel zeker geen algemeen verhaal, is het in sommige diensten of kantoren huilen met de pet op. Dat in deze context geopteerd wordt om een wervingsstop te houden – net in de periode waarin schoolverlaters op zoek gaan naar hun eerste job – is totaal onbegrijpelijk.

Het is een uitdaging om de tevredenheid en het welzijn van de medewerkers niet uit het oog te verliezen. Zij hebben behoefte aan stabiliteit en erkenning. We waarderen de stappen die gezet worden naar meer empatisch people management. Maar we moeten ambitieus blijven en ook moeilijke horden durven nemen.

We hopen dat de collega’s in de frontlijn met de klanten na de voorbije hectische jaren zich opnieuw kunnen focussen op wat die collega’s het liefste doen: klanten helpen en adviseren. We hopen dat de bereikbaarheid, die volgens ieders perceptie soms anders ligt, niet gepaard gaat met een verdere afbouw van een eigen net met waardevolle personeelsleden met veel expertise.

We juichen toe dat ons bedrijf zich verder ontwikkelt en collega’s daardoor ook kansen krijgen. Maar dan wel in een evenwichtige, duurzame vorm waarbij de bezorgdheden van het personeel steeds op de eerste plaats komen en niet vanuit een puur economische logica.

We danken vanuit ACV Puls en CNE de verschillende actoren voor de geleverde informatie, de noeste arbeid om dit allemaal te verwerken en de transparante manier om met ons in dialoog te gaan.’